Jag rullar

När jag skrev om min för första gången på denna blogg den 22 april 2015 så hade bilen börjat närma sig 50000 körda mil. Nu, snart tre år senare, har den rullat ytterligare 8000 mil. 58000 mil - smaka på den.

I min första bloggpostning om denna bil så hade jag redan fått reparera ett antal saker - kärvande fönsterhiss, trasig nummerplåtsbelysning, byte av torkarmotor och torkararm bak och lite annat småplock.

Givetvis är det inte så att bilen är helt problemfri vid en 15 års ålder. Kylvätskan läcker sakta ur den (jag vet typ var men har inte hunnit fixa det), servooljan läcker sakta ur den (jag vet inte var det läcker men läcker gör det) och till våren behöver den nya fälgar och sommardäck. Varje investering jag gör i denna bil, som realistiskt är värd 15000-20000 kronor på begagnatmarknaden, är en ytterst kalkylerad sådan. Jag har under åren köpt begagnade bildelar från skrotsajter på nätet i form av spolarvätskepump, torkarmotor till bakrutan, en bakdörr (jag råkade sladda ner i ett dike och träffa en elstolpe…), en glasinfattning för ena framlyktan, en plastdetalj som sprack i bakluckan så bakluckan inte gick att öppna, och så vidare. Jag står i färd med att behöva köpa mer saker från sådana sajter i form av generator, servomotor och startmotor och min kära hustru påminner mig ständigt om att jag borde byta framruta, som varit sprucken sedan jag köpte bilen för fem år sedan men som är sprucken på “rätt” ställe och därför kan bilprovningen inte slå ner på det.

Andra saker har jag fått köpa nytt. Tack och lov har vi sedan några år en Biltema 20 minuter bort med bil så bränslefilter och, per denna helg, bromsskivor och bromsbelägg till bakhjulen och bromsbelägg till framhjulen har inhandlats. Alla delar till bakhjulen kostade strax under 1000 kronor och visst, Biltemas grejer lär inte hålla lika länge som Volvos (betydligt dyrare) orginaldelar men vem vet hur länge den här bilen kommer rulla? Sommardäck och fälgar kommer troligen kosta mig 5000-6000 kronor nya men de kan jag i värsta fall använda på denna bils ersättare då jag tänkte köpa en likadan fast nyare den dagen det är dags att göra det bytet.

Är det värt det då? Tja, bilen går ju. Så länge motor och växellåda inte rasar så tänker jag fortsätta hålla bilen vid liv. Att passera 50000 mil var en, om ordvitsen ursäktas, milstolpe och att passera 60000 mil är en milstolpe till att sikta på, det är ju endast drygt ett år kvar om jag fortsätter köra så mycket som jag gör varje år. Volvo är latin och betyder “jag rullar”, och denna bil har sannerligen gjort det och så länge den rullar så rullar jag. Under tiden lär jag mig mer och mer om att mecka med bilar och det är sannerligen inte dumt det heller.

Nästa text

Android fast ändå inte