Jag och min Jeep Cherokee

14 September, 2016

Detta är en gammal, gammal, bloggpost jag lyckats hitta i en av mina mörkaste gömmor.

Den handlar, kort beskrivet, om hur jag köpte en gammal Jeep Cherokee från 1989 och började renovera den. Den var inte vacker, men oerhört lättmeckad och det är också den bil jag ägt som jag tyckt allra mest om genom tiderna. Jag skrev texten i dagboksform och publicerade på en blogg jag hade då, och jag tänkte att det kunde vara kul att publicera den igen.

Som en extra detalj var jag faktiskt ute i en by som hette Kårsta och köpte en baklucka till min Jeep. Lite över ett år senare köpte vi hus där men det hade jag ju ingen aning om då.

Vad som hände med bilen? Jag blev tvungen att sälja den när det skulle köpas hus. Men en vacker dag så ska det köpas en ny…


2005-04-24

Efter att ha köpt en 1988-års Jeep Cherokee för 15000 kronor på blocket och sedan kört över 20 mil med den har jag nu börjat få en uppfattning om vad det handlar om när det gäller vad som måste repareras på den.

Dörrens fäste har börjat “säcka”, har det visat sig. Ännu ett vanligt fel på de här bilarna. Måste svetsas eller bytas. Ska undersöka vilket som är enklast.

Gammal stereo med bandspelare: egentligen inget fel men då jag inte äger en enda kasettbandspelare måste jag nog köpa en ny stereo, eller rota fram den gamla som satt i Subarun tidigare.

Blöt matta i bagageutrymmet: Vanligt fel, troligtvis läckage från bakluckan. Mattan torkar aldrig utan det blir ofta rostigt under den. Mattan ska slitas ut och eventuell rost fixas och sedan läggs en ny matta in.

Domkraft saknas.

Fönsterhissar: En av fyra fungerar hyfsat, en fungerar sådär (rutan åker ner men inte upp), två av fyra är stendöda. Kan vara motorerna som är körda alternativt elkontakterna som är trasiga.

Farthållare: Stendöd. Vanligt fel, men inget jag prioriterar nu. Extraljus fram: Stendöda. Kan vara säkring som gått. Vanliga helljusen fungerar dock.

2007-05-18

Rivit ur mattan och det finns en del rost. Läs vidare nedan.

Åkte till Biltema och köpte ny domkraft. Köpte även motorrengöring som hälls i bensintanken och som ska rensa ur insprutningen i motorn.

Rev ur bagagemattan och konstaterade att det fanns rost ända bort till under passagerarsätet.

Bagageutrymmet efter att mattan slitits bort. En del mattrester sitter kvar och gör att det ser lite kexigt ut.

Rosthål på höger sida i bagagerumsgolvet. Inte helt ovanligt.

Golvet under baksätet efter att mattan tagits bort. Inte alls farligt men skall ses över lite mer noggrant.

2007-05-19

Bilen gick igenom den sista besiktningen utan anmärkning, tack och lov, och framvagnen är renoverad så mycket av det som brukar vara problematiskt är redan fixat.

Här är en lista på vad som ska fixas under sommaren:

Läckande avgassystem: främre kopplingen mellan katalysator och avgassystem har rostat sönder. Hela avgassystemet ska bytas.

2007-05-20

Ännu en tur till Biltema. Köpte nytt batteri, motorrengöringsmedel, spackel, rostätare, sliprondeller och lite annat smått och gott.

2007-05-24

Nytt batteri installerat. Bilen startar mycket snabbare. Luftfiltret kontrollerat och det ser bra ut.

En och annan lös kabel hänger och dinglar runt batteriet. Ingen aning om var de går. Än..

Funderar på om jag ska köpa ett avgasrör från skroten eller bita i det sura äpplet och köpa nytt?

Pris för begagnad katalysator på skroten: 1800kr. Pris för ny katalysator hos American Racing: ~2100kr.

Svårt val? Tror inte det.

2007-06-03

Idag åkte slipmaskinen fram och fick nöta i ett antal timmar. Rostproblemen visade sig vara lite värre än väntat. När jag började försöka skruva loss stödet för vinterdäcket så visade det sig att det var enklare att dra loss det - golvplåten bara krasade sönder!

Efter att ha slipat med en stålborsteliknande rondell monterad till borrmaskinen har jag nu en fin översikt på rören som går ner till bensintanken.

Lite mer nervöst nu - går det att svetsa här? Jodå, det ska tydligen gå, bara tanken är full så inga gaser bildas. Ett nytt underligt ljud hörs nu när man startar bilen, men det visar sig vara bensinpumpen som sitter i princip rakt under hålet i golvet.

En underlig antennsladd hittas också där bak. Var går den? Jag misstänker att det är en extra antennkabel men jag ska undersöka saken vidare. När jag ändå håller på och river bort panelerna börjar jag också montera bort det gamla larmet, av model Touchgard, ökända för att sluta fungera.

Efter ett antal timmars arbete börjar golvet se “bättre” ut. Tyvärr tog rondellerna till slipmaskinen slut snabbare än väntat så jag var tvungen att avbryta arbetet för dagen.

Av dagens övning har jag lärt mig ännu mer om den här bilmodellen: Alla skruvar är fastskruvade i karossen. Det kanske nödvändigtvis inte är en dålig grej men i det här fallet innebär det att bultar för hållare till exempelvis reservhjul eller dragkrok, som är monterade i golvet i bagageutrymmet, går rakt genom golvet. Rostskyddat? Inte det minsta. Jag måste fundera ut en plan för detta.

Läckaget som orsakat rostproblemen i golvet i övrigt kan troligen tillskrivas att rosten kommit underifrån, inte ovanifrån. Det är förhållandevis lite rost mitt på golvet och de stora skadorna sitter i stället på vänster och höger sida, främst höger. Det är också på höger sida bak de värsta skadorna sitter. Jag har även funderat på problemet med avgasröret och kanske räcker det med att byta en packning mellan katalysator och det främre avgasröret. Men det är ett senare problem.

2007-06-14

Migsvets införskaffad hos Jula. Nu ska jag bara lära mig svetsa också. Sprang även på en sida med massor av servicemanualer för min bil. Gott om kvällsläsning inför semestern.

2007-06-17

Ett par “nya” framstolar i mörkgrått skinn: 300 kronor! Visserligen är de till en 94:ans Cherokee men jag hoppas de passar ändå. Annars får jag svetsa fast dom för dit ska dom!

2007-06-22

Den extra mystiska antennsladden utreddes när jag var ute och klappade lite på bilen. Det sitter en extra antenn på taket en bit bak på bilen. Ibland är man bra korkad, alltså…. fast: vad man ska med den antennen till vet jag inte.

2007-07-01

Körde hem bilen idag efter att den stått parkerad hos min far. Lastade i året-runt-däcken som således är dubbfria och får fungera som sommardäck. De sommardäck som följde med är helt slut och fälgarna är inte vackra så de ska jag sälja inom kort.

Upptäckte att höger bakdäck hade pyspunka så jag stannade vid Statoil i Gottröra, köpte tre burkar med reparationsskum och släppte ut så gott som all luft, pumpade i skummet och sen ytterligare drygt ett kilo luft till. Körde ett par mil sen och lagningen verkar hålla.

De två extra burkarna ska vara till året-runt-däcken där jag misstänker att det är punktering på minst två av fyra däck. Förhoppningsvis räcker det. Nästa helg bär det upp till pappas kompis Micke utanför Uppsala som ska hjälpa mig med att svetsa och fixa. Ska bli otroligt roligt. Tills dess ska jag ha skruvat i de nya framsätena och bytt däck.

2007-07-03

Hämtade en baklucka igår i Kårsta. 600 kronor kostade den. Känns lite larvigt att köpa en hel baklucka för att komma åt en så sketen liten detalj som handtaget som ska sitta runt låset på bilen.

Men, måste man så måste man. Som en bonus kom jag också över en fungerande torkarmotor för bakrutan. Arbetet med att skruva i nya säten går också framåt. Sakta. Till helgens svetsande borde det vara klart. Luften i bakdäcket är fortfarande kvar. Facinerande.

2007-07-05

Det ena nya sätet är klart för inmontering i bilen. Ska ta och fixa det andra ikväll.

2007-07-06

Bilen är nu städad, eller snarare sanerad, från katthår och smuts. Maken till skitig bil invändigt har jag nog aldrig sett.

Lukten har dock inte försvunnit helt så möjligen kompletterar jag med ett par Wunderbaum-granar också. Därefter monterades den första skinnstolen in på förarsidan, efter lite bök med att få loss det gamla sätet.

En av bultarna som går genom golvet satt inte riktigt som den skulle så jag fick trixa lite för att lyckas men det gick bra. Jag började även riva bakluckan samt den baklucka jag köpte för att få loss det lilla handtaget som sitter runt låset men för att det ska lossna måste jag även montera loss hela låsmekanismen och den sitter som berg.

2007-07-07

Idag har det hänt grejer! Båda framsätena sitter på plats och passar kanonbra. För 300 kronor kan man verkligen inte klaga om det är några småmärken i lädret. Bekväma är de också!

Året-runt-däcken sitter på. Fälgarna ser rent ut sagt fördjävliga ut men det får duga tills jag har råd att lämna in dom på blästring. Däcken visade sig inte alls ha punktering utan fungerar bra. Lite vingligare ride blir det dock eftersom de här däcken är större.

Jag åkte upp till Micke och han satte igång med att fixa extraljusen och vänster framljus som hade ett lite svagare sken. Glappkontakt visade sig vara problemet med det senare, och två brända lampor med det tidigare. Lite pinsamt att jag inte kollat det själv, naturligtvis.

Tack vare att Micke är rörmokare och därmed också en bra karl har han en hel arsenal av verktyg och en stor lada att vara i vid meckande.

Vi satte igång med att ta bort resten av det sönderrostade golvet i bagageutrymmet och det fanns gott om “plåt” att kapa bort. Men det var verkligen otroligt kul, mycket tack vare verktygen som jag i många fall inte testat tidigare.

Båda hålen är vid de klassiska ställena, där hållaren för dragkroken respektive hållaren för reservhjulet sitter. Nu är där inga fler hål utan plåtar istället:

Givetvis finns det tonvis med andra saker att fixa. Luftkonditioneringen fungerar inte. Eller snarare: varmt blir det men inte kallt. Vanligt fel, kan vara dyrt att fixa.

Den lösa kabeln som dinglar går till larmet som ska tas bort då det inte fungerar.

Centrallås: stendött. Inte prioriterat. Än. Klocka i kupé: fungerar men dess belysning fungerar inte. Inte prioriterat ännu.

Förardörren är svår att stänga: kombination av att dörren börjat hänga och låset som kärvar. Skall undersökas.

Nu återstår det en del annat invändigt, som att fixa centrallåset, samt givetvis att byta fönsterhissar, lägga in ny matta bak, osv. Men det är en annan dag det…

2007-07-08

Biltur med Jeepen i ösregnet gav ett smått deprimerande resultat. Det kommer fortfarande in vatten någonstans på höger sida där bak. Inte mycket, men det är tillräckligt. Något måste göras.

2007-07-09

Efter regnandet igår kväll och inatt var det mer vatten i bilen:

Jag gissar att bakluckan läcker vatten…

2007-07-10

Mer vatten i bilen imorse. Nu har jag troligen listat ur var läckan är, och inte helt överraskande är det gummilisten mellan kaross och baklucka uppe i högra hörnet som inte sluter tätt. Ska fundera ut en plan under veckan.

2007-07-13

Gårdagen ägnades åt att täta läckor. Jag har inte testat det ännu men troligen var vattnet inne i bilen ett resulat av att det läckte in vatten runt plastlådorna som innehåller bakljusen och de två slangarna som går från bakluckan in i karossen. Silikon applicerades och idag har det förhoppningsvis torkat nog så jag kan testa och se om det fortsätter rinna in vatten.


Efter att jag slutade blogga om reparationerna lyckades jag också reparera alla utom en fönsterhiss, och jag bytte även de stift som håller framdörren på plats, en operation som tog merparten av en dag då de gamla stiften skulle sågas av först.